Tyto internetové stránky využívají soubory cookie k ukládání informací na Vašem počítači. Některé jsou z nich zásadně důležité pro funkčnost stránek. Dalším používáním těchto stránek udělujete souhlas s umístěním těchto souborů cookie. V případě nesouhlasu opusťte tyto stránky.
| Souhlasím | Opustit stránky |

Jak se nenapálit při nákupu investičního zlata

Jak se nenapálit při nákupu investičního zlata. Zlato je velmi konzervativní investice, to ovšem neznamená, že by jeho investiční svět byl prost nešvarů a nepoctivostí. Rostoucí cena zlata na světových trzích za poslední rok vedla k růstu poptávky, a tím i k přesunu zájmu podvodníků a šejdířů i do této oblasti.

Vyhněte se výhodným nabídkám. Obchod s investičním zlatem má své zákonitosti, podezřele nízká cena zlata bude proto určitě vyvážena zvýšeným rizikem (zlato pochází z trestné činnosti, místo zlata Vám bude dodáno něco jiného nebo vůbec nic atd.). Aktuální světová cena zlata, za kterou se prodává na burzách, je platná jen pro velké zlaté slitky standardu LBMA (London Bullion Market Association) a pro obchody o objemu minimálně 1000 trojských uncí (tj. 31,1 kg, cca 15 miliónů korun). Při běžných obchodech (cca do miliónu korun) nepořídíte zlato za cenu nižší než 5–7 % nad aktuální světovou cenu (náklady výrobce, doprava, poplatky za směnu, marže obchodníka atd.), při malých obchodech (desetitisíce korun) bude tzv. premium (přirážka ke světové ceně zlata) ještě vyšší.

Prověřte si dobře obchodníky, kteří Vám nabízejí obchod. Zveřejňují o sobě pravdivé a ověřitelné informace? Uvádějí ve svých kontaktech nejen e-mailové spojení, ale také telefon či fax, fyzickou adresu nebo jen PO box? Odpovídají údaje v obchodním rejstříku (www.justice.cz) nebo v živnostenském rejstříku (rzp.mpo.cz) údajům, které Vám předkládají. Využijte toho, že obchodní společnosti (s. r. o., a. s. a další) mají mnohem větší informační povinnosti než např. fyzické osoby.
Požadujte před uskutečněním obchodu všechny informace. Vždy byste měli znát předem cenu zboží, resp. způsob, jakým se stanovuje, zda a kdy se může měnit, dodací a platební podmínky, dodací lhůtu a způsob vyřízení případné reklamace. Zveřejňují obchodníci své obchodní podmínky? Jsou srozumitelné? Pokud ne, žádejte jasné a závazné vysvětlení nebo raději obchod vůbec nerealizujte. Oblíbeným trikem zejména internetových obchodů je, že např. lákají na ceny platné jen při větších objemech a na objednávce se pak objeví cena jiná (samozřejmě vyšší). Nebo s odkazem na vágní obchodní podmínky cenu následně jednostranně zvýší.

Vyhodnoťte si, jakým způsobem komunikuje obchodník se zákazníky. Je dostupný na telefonní lince, reaguje na e-maily, akceptuje či odmítá osobní schůzku? Prohlédněte si rovněž pořádně jeho prezentaci. Přináší podstatné a aktuální informace související s obchodováním investičním zlatem (informace o zboží, články, analýzy, odkazy)? Můžete si jeho nabídku bez problémů uložit nebo vytisknout?

Nenechte se vodit za nos reklamními slogany, vždy přemýšlejte, zda jsou uvedené sliby reálné. Jeden příklad za všechny, inzeruje-li např. obchodník s investičním zlatem „Zboží ihned k dodání“, stěží se jedná o korektní příslib. V nejlepším případě se to totiž týká jen několika málo kusů, žádný z obchodníků se zlatem (včetně zahraničních) nekupuje zboží na sklad, ale pro své zákazníky. Je to totéž, jako kdyby na sklad nakupoval akcie broker na akciovém trhu. Jednoduchým telefonátem si ostatně ověříte sami. Před větší investicí proveďte raději menší nákup, na kterém si prověříte, zda a jak obchodník plní své závazky a přísliby. Je až s podivem, kolik investorů, toto doporučení ignoruje.

Zlato

Zdroj článku...

Komentáře